Motorunuzun Güç Takviyesi: Turbo
Motordan daha fazla güç ve tork elde edebilmenin bir yolu da turbo şarj sistemidir.
Genel bir ifadeyle, egzoz gazları içindeki atık enerji ile çalışan bir hava pompası olan turbo ünitesi, bir türbin çarkı, bir kompresör çarkı ve bu ikisini birbirine bağlayan bir milden ibarettir.
Motoru terk eden basınçlı egzoz gazları, turbonun türbin çarkına yönlendirilir. Göbekteki mil türbinle birlikte dönmeye başlar ve milin diğer ucundaki kompresör çarkını çevirir. Yüksek hızla dönmeye başlayan kompresör çarkı büyük hacimde havayı emerek motorun silindirlerine gönderir.
Yakıt içine püskürtülen her bir yakıt zerreciği, yanmak için gerekli olan oksijeni rahatlıkla bulabilir ve böylece yanma verimliliği de artmış olur.
Turbonun faydasını daha da artırabilmek için “intercooler” (ara soğutucu) diye tabir edilen bir ünite daha ilave edilmiştir. Turbo ünitesinden çıkan havanın sıcaklığı yaklaşık 160ºC’dir. Bu sıcak hava, intercooler’dan geçirilerek soğutulur ve havanın yoğunluğu artırılır.
Böylece silindirlere daha da fazla hava gönderilmiş olur.
Turbo motor kullanımında dikkat edilmesi gereken husus, motorun çalıştırılması ve durdurulması sırasında bir süre rölantide beklenilmesidir.
İlk çalıştırma sırasında motor yağ basıncı istenilen seviyeye çıkıncaya kadar (10 - 20 saniye) rölanti devrinin üzerine çıkmayınız. Vites boş pozisyonda iken gaz pedalına yüklenmeyiniz. Soğuk kış günlerinde bekleme süresini bir miktar daha artırınız.
Uzun bir koşudan sonra, elinizi nabzınıza götürdüğünüzde, nabzınızın hala süratle atmaya devam ettiğini fark edersiniz. Turbo motor için de durum buna benzemektedir. Uzun bir yolculuktan sonra derhal motoru kapatmayınız. Zira motoru durdurduktan sonra dahi turbonun kanatçıkları dönmeye devam eder ve motor yağı ile beslenemediği için hasar görebilir. Bu nedenle uzun ve yüksek tempolu yolculuklardan sonra birkaç dakika motor rölantide çalıştırılmalı ve daha sonra kapatılmalıdır.
Genel bir ifadeyle, egzoz gazları içindeki atık enerji ile çalışan bir hava pompası olan turbo ünitesi, bir türbin çarkı, bir kompresör çarkı ve bu ikisini birbirine bağlayan bir milden ibarettir.
Motoru terk eden basınçlı egzoz gazları, turbonun türbin çarkına yönlendirilir. Göbekteki mil türbinle birlikte dönmeye başlar ve milin diğer ucundaki kompresör çarkını çevirir. Yüksek hızla dönmeye başlayan kompresör çarkı büyük hacimde havayı emerek motorun silindirlerine gönderir.
Yakıt içine püskürtülen her bir yakıt zerreciği, yanmak için gerekli olan oksijeni rahatlıkla bulabilir ve böylece yanma verimliliği de artmış olur.
Turbonun faydasını daha da artırabilmek için “intercooler” (ara soğutucu) diye tabir edilen bir ünite daha ilave edilmiştir. Turbo ünitesinden çıkan havanın sıcaklığı yaklaşık 160ºC’dir. Bu sıcak hava, intercooler’dan geçirilerek soğutulur ve havanın yoğunluğu artırılır.
Böylece silindirlere daha da fazla hava gönderilmiş olur.
Turbo motor kullanımında dikkat edilmesi gereken husus, motorun çalıştırılması ve durdurulması sırasında bir süre rölantide beklenilmesidir.
İlk çalıştırma sırasında motor yağ basıncı istenilen seviyeye çıkıncaya kadar (10 - 20 saniye) rölanti devrinin üzerine çıkmayınız. Vites boş pozisyonda iken gaz pedalına yüklenmeyiniz. Soğuk kış günlerinde bekleme süresini bir miktar daha artırınız.
Uzun bir koşudan sonra, elinizi nabzınıza götürdüğünüzde, nabzınızın hala süratle atmaya devam ettiğini fark edersiniz. Turbo motor için de durum buna benzemektedir. Uzun bir yolculuktan sonra derhal motoru kapatmayınız. Zira motoru durdurduktan sonra dahi turbonun kanatçıkları dönmeye devam eder ve motor yağı ile beslenemediği için hasar görebilir. Bu nedenle uzun ve yüksek tempolu yolculuklardan sonra birkaç dakika motor rölantide çalıştırılmalı ve daha sonra kapatılmalıdır.
Yazılarını cok faydalı buldum.tşkler
YanıtlaSilHep duymuştum ama yeni sizin sayenizde öğrendim. Teşekkürler.
YanıtlaSilIyi günler affiniza siginaraktan bir sorum olacak.Renault broadway ime takabilirmiyim uygun olurmu.
YanıtlaSilTurboşarj sistemi fabrika çıkışlı olmalıdır. Sonradan eklemek imkansızdır. Bir de turbo daha çok dizel araçlarda kullanılır.
SilMrblar benim 2005 Fiat Punto aracım var turbodan ıslık sesi geliyor zararı olurmu acaba
Silakadaşlar megan 2 aracım var yolda giderken arada bir gaz verince hurt diye ses geliyor.
YanıtlaSilUstam aracım 2011 kango. Soğuk havalarda 1 dakika rolentada çalıştırıyorum. Sonra gaza basıp çekerken bir ötme oluyor. Isınınca yapmıyor. (Kayış veya bilye sesi değil.)
YanıtlaSilHocam turbonun asıl amacı aracın performasını artırmak değil mi. Yoksa asıl amaç yakıt tasarrufu mu.
YanıtlaSilTurbo arızalı olursa eksozdan kara duman cikarmi
YanıtlaSilBen uzun yoldan sonra direk istop ederdim artık bekleyecem öyle istop edecem teşekkür ederim
YanıtlaSil