Z Rot Nedir ? Z Rot Arızaları ve Görevleri

         Z rot diğer adı denge rotudur. Z-Rot, sürüş konforunu sağlamak için tekerleğin aşağı-yukarı hareketini denge çubuğu vasıtasıyla diğer tekerleğe ileten süspansiyon sistemin bir bağlantı elemanıdır. Bu bağlantı sayesinde, virajlarda aracın direksiyon hâkimiyeti artar, kayması, savrulması ve sağa-sola yatması engellenir. Z rotun bir ucu denge koluna, diğer ucu amörtisöre bağlanır.
       Z rot arıza yaptığında,
( iki ucundaki bağlantı vidasının aşıkları boşluk yaptığında ) Aracınızla kasis ve çukurlardan geçerken rahatsız edici şekilde tıkır tıkır ses yapar. Çözüm olarak değiştirmeniz gerekir tamiri mümkün değildir. Çok nadiren de olsa z rotun kırıldığa da görülmüştür. Z rot kırıldığında hem ses de yapar hem de aracınızın virajlarda savruluyo gibi hissedersiniz. Z rotun fiyatı 25 - 50 tl arasındadır. 




Amörtisör hakkında bilgi almak için bu linke tıklayabilirsiniz   Amörtisör Nedir ? Amörtisör Hakkında...

Triger kayışı hakkında detaylı anlatım için Tıklayın...

İlk Türk Otomobil'i Hakkında Bilgi İçin Tıklayın...

El freniniz Tutmuyorsa veya Az Tutuyorsa Detaylar İçin Tıklayın...

15 yorum :

  1. Mrb size debriyaj hakkında da soru sormuştum. Kusra bakmayın değerli vaktinizi alıyorum ama bir soruda Z rot veya rotbalans diyeyim hakkında da soru sormak istiyorum. Aracımın direksiyon kutusu bilya dağıtmıştı kutuyu değiştirdim fakat değişiklikten sonra direksiyonum çok güzel oldu ama seyir halinde iken cok küçük bir çukura bile düşsem aracım sağa kaçıyor 2 defa kaza atlattım hafif bir yol bozukluğu dahi olsa aynısını yapıyor bunu genelde sağ teker düştüğünde yapıyor korkumdan 60 km nin üzerine çıkamıyorum acaba Z rot tamı bir sorun var yoksa rot balans ayarınımı yapamadı usta anlayamadım ama gerçekten çok ciddi bir sıkıntı var. Ayrıca araç yolda geziyor ne kadar konsantre olsamda engel olamıyoru bunu genelde çok azda olsa bozuk yollarda devamlı yapıyor. Hangi ustaya gittiysem hepsi farklı şeyler söylüyor hangisine inanacağımı şaşırdım. Yardımınız için şimdiden teşekkür eder çalışmalarınızda başarılar diliyorum.

    YanıtlaSil
  2. Öncelikle ilginiz için teşekkür ederim. Aracınızın marka ve modelini yazmamışınız ama genel olarak ifade etmeye çalışacam. Bahsettiğiniz problemin öncelikle Z rot ile alakası yoktur. Virajlarda aracınız dengeyi kaybediyor deseydiniz z rotla belki biraz alakadar olurdu. Bahsettiğiniz arıza direksiyon kutusunu yaptırdıktan sonra başlamış ve büyük ihtimalle sorun da burda. Çukura düşünce araç sağ tarafa çekiyorsa rot kolu, rot başı bağlantısında bir hata veya bozukluk olabilir. Veya direksiyon kutusunun içinde tıkırtı burcu denen fiberden veya plastikten bir burç vardır. Bu burç takılmamışsa veya herhangi bi sebepten çıkmışsa veya da yerine tam oturmamışsa direksiyon milinde boşluk oluşmasına sebep verir ve bu bahsettiğiniz arızayı yapar. Rot veya balans ayarıyla alakası olacağını düşünmüyorum çünkü rot ayarında sıkıntı olsa sadece çukurlara girince değil düz yolda da yapar. Ufak da olsa bir ihtimal de sağ alt salıncağın arka burcu kopmuş veya işte çürümüştür o da tekerlekte boşluk yapmasına sebebiyet verir ama tabi direksiyon kutusunu yaptırdıktan sonra olmasıyla alakası yoktur. Siz bence direksiyonu yaptırdığınız yerde kutuyu baştan sona tekrar kontrol ettirin, başka yerde arıza aratıp boş yere masraf yapmayın. Umarım yardımcı olmuşumdur geçmiş olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim ustam sorunun ne olduğunu bildireceğim inş.

      Sil
  3. selamın aleyküm sizden bir konu hakkında yardımcı olmanızı rica ediyorum aracım hyundai era 2007 model dizel eps li direksiyon.direksiyonun takılma yapıyor mesela direksiyonu azcık sağ yada sol yaptığımda o yöne takılıp gidiyor ben elimle düzeltmesem kendi toplamıyor.otobanda hızlıyken dahada riskli oluyor şerit değişimlerinde direksiyon takılıp kalıyor düzeltyim derken birden araba sarsılıyor çok sıkıntı veriyor bana.ama yavaşken dönüşlerde manevralarda takılma olmuyor ama direksiyonda kendisini tam olarak toplamıyo,. servise götürmüştüm direksiyon kutusu değişecek demişti sizcede böylemi acaba şimdiden çok teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Elektrikli direksiyon sistemlerinde genelde bu tip arızalara çok rastlanıyor. Citroen c3 lerde peugeot 307 lerde vs. Elektrikli direksiyon pompasını komple değiştirmeden bu sıkıntıdan kurtulunamıyor maalesef. Tamir eden bazı yerler var ancak maksimum 3 ay dayanıyor. Yan sanayisi pek bulunmuyo ancak bulunsa da onların da ömrü fazla sürmüyo. O yüzden bahsettiğiniz gibi bu arızayı gidermek için direksiyon pompası komple değişmesi gereklidir. Sakın yan sanayiye veya tamirine bulaşmayın başınız ağrır derim.

      Sil
    2. 95 Civic el var rahatsız olduğum konu şu aracımı 3 kere lazerli rota soktum sıkıntı çıkmadı fakat yolda giderken sanki araç benim isteğim dışında sağa doğru çekiyor bu neden olabilir z doğum bunda bir etkisi vrmidir

      Sil
    3. Benim şöyle bir sorum olcak 95 Civic sedan var aracımı 3 kere lazerli rota soktum bişey çıkmadı ama yolda giderken. Sanki araç benim kontrolum dışında sağa sola çekiyor direksiyonu tuttuğum halde hafif çukurlu bu yerden geçince direksiyonu çok sarsıyor z rotla bir ilgisi varmıdır usta

      Sil
  4. Selam.Honda accord 2004 on sol z rotu kopmus halde 50km servise kadar kullana bilirmiyim?

    YanıtlaSil
  5. Slm usta vectra c 2004 kasislerde sert girdimmi tok tok diye ses geliyor amasörler bilyeler körük deişti ama hala geliyor o ses. Daha ne deiştirmem gerekiyor. Z rot tok tok diye ses yaparmı?

    YanıtlaSil
  6. 2000 model Ford focus chia arabanın z notları değişti ancak fiestanin z notları takıldı . usta uyar dedi ama rotlarin boyları aynı değil . bilen varsa lütfen yanıtladı. İçin rahat değil

    YanıtlaSil
  7. Üstad iyi günler benim 2006 model aracımdan z rotlrını değiştirdim zerinden çıkan z rot ile parçacılarda satılan z rot farklı öncekine göre yenisi iki santim kısa (orjinal parça 27cm üzerinden çıkn 29 cm) yenisini taktırdım araç tümseklerden geçerken gırç diye ses yapmaya başladı ses kaynağı bu mudur başka sorunlar çıkarırmı

    YanıtlaSil
  8. Slm benim aracım doğan slx yolda hafif bi dalga olsun veya 120 km hıza ulaştığımda sağ taraftan bi lokurtu geliyor sagda oturan kisinin ayağına ayağına vuruyor bunu sebebi neden olabilir

    YanıtlaSil
  9. İyi günler c3 aracım genelde ilk çalıştırdığımda araba olduğu yerde direksiyonu sağa sola çevirince tak tak diye ses geliyor bu sorun nedir acaba amartisör kafası ve rulmanı değişti sorun gitmedi

    YanıtlaSil
  10. İyi günler benim arabam ford focus 2007 aracımın ön tarafından sesler gelince Bi ustaya baktırdım ve z rotun kırık olduğunu gördük yaptırdıktan 24 saat sonra aynı sesler başladı ve kendim kontrol ettiğimde z rotun gene kırıldığını gördüm nedenini biliyormusunuz?

    YanıtlaSil

Konuyla ilgili yorumlar yapabilir, aracınızda yaşadığınız bir problemi diğer kullanıcıların okuması ve yorumlaması için paylaşabilirsiniz.