FREN KALİPERİ NEDİR ? DETAYLI ANLATIM

Kaliperin sıkmasından dolayı biten balatanın diski yaralaması

FREN KALİPERİ

Fren kaliperleri aracınızın freninde hayati önem taşıyan parçalardan birisidir. Fren kaliperleri aracın durdurma gücünün üretilebilmesi için diske basmaya başlayacak balataya yataklık eden, balatayı taşıyıp, diske doğru ileri-geri gerekli hareketini sağlayan parçalardır. Tutukluk yapan, paslanan kaliperler frende çeşitli sorunlara sebep olur. Bunlar ; frenin sıkması, diskin tekerleğin cantın ısınması, balatanın ömrünü kısaltma, diski yaralama,
diski eğme, balatayı düzensiz bitirme (iç balata bitmişken dış taraftaki balata bitmemiş olabilir), diskte çizikler oluşmasına sebep olurlar. Kaliperlerin paslanması halinde aracınızda frene basınca sağa sola çekmeler meydana gelebilir. Aracın sağa sola çekmesi hakkında detaylı bilgiye buradan bakabilirsiniz. 

Çizilmiş fren diski
Yukarıdaki resimlerde gördüğünüz gibi kaliper pistonlarının paslanıp hareket edememesinden dolayı biten balatanın
bitip diski yaraladığını ve ve yine tutukluk yapmış kaliperden dolayı balatanın diski sıkıp yüzeyini çizdiğini görüyoruz.

   
     Kaydırıcı pimler ve delikler ;
Aşağıda gördüğünüz resimde kaliperin gövdesini ve üzerinde tutukluk yapmasından bahsettiğim kaydırıcı pimleri göreceksiniz. Bu pimlerin delikleri pas tutup içerisi toz toprakla dolar ve pimler delikte kayamaz olur ve kilitlenir kalır. 

Bu durum ise yukarıdaki resimlerdeki hadiselere sebep olur. Bunun oluşmaması için o deliklerin içerisine pas sökücü sıkıp içi mümkün olduğunca zımparalanıp temizlenir. Aynı şekilde pimler ise tel fırça yardımıyla temizlenip kaliteli gres yağ ile yağlanarak pimin deliğe çok rahat girip çıkması sağlanır. Bu durumda kaliperler düzgün çalışıyor demektir. 

Ayrıca kaliper taşıyıcısının ortasında bulunan basınç pistonu vardır. Bu piston siz frene bastığınızda balatalarla diski sıkıştırıp aracın durdurulmasını veya yavaşlamasını sağlar.Bu pistonların da çıkarılıp içerisindeki o-ring lastikler değiştirilip yağlanarak takılmadır. Bu işlemlerden sonra fren kaliperiniz fabrikanın ayarladığı gibi çalışıyor demektir. 
Fren kaliperi - kaydrıcı pim

Fren kaliper taşıyıcısı. Kaliper piminin çalıştığı kör delik

Aracınızın freninde eğer balatalar düzensiz bitiyorsa,
Frene basınca aracınız sağa veya sola çekme yapıyorsa, disklerinizin yüzeyleri çizİlmiş veya hasar almışsa sizin de aracınızın fren kaliperlerinde muhtemelen sorun var demektir ve mutlaka acil yönden yaptırmanız gerekir. Her şey ihmal edilebilir ancak fren asla ihmal edilmemelidir. Elimden geldiğince bilgi ve tecrübemi paylaşmaya çalıştım umarım yardımcı olabilmişimdir. Saygılarımla..












4 yorum :

  1. Çok güzel bir yazı olmuş, özellikle piston konusuna eğilmeniz hoşuma gitti. Zira, kaliper pistonları, o-ringler sanki hiç değişmeyecek parçalarmış muamelesi görüyor. Küçük bir ekleme de yapmak isterim; tıkanan fren hortumları da pistonların açık kalmasına neden olarak disklere hasar verebiliyor.

    YanıtlaSil
  2. Çok güzel bir konuya el atmışsınız, pistonlardan bahsetmeniz çok önemli olmuş; zira servisler vs piston ve o-ringlere hiç bakmazlar genelde. Müsadenizle ufak bir ekleme de yapayım; fren hortumları da belli bir süre sonra tıkanarak pistonların açık kalmasına neden oluyor ve disklerde benzer hasarlara neden oluyorlar.

    YanıtlaSil
  3. Aracın sol önden kasislerden geçerken daha belirgin ses geliyor bazı duyduğum yorumlarda kaliperlerden olabilir deniliyor sizcede olabilirmi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet özellikle ses çak çak şeklindeydi kaliperi tutan buralardan olabilir yalayıp devam edebilirsiniz

      Sil

Konuyla ilgili yorumlar yapabilir, aracınızda yaşadığınız bir problemi diğer kullanıcıların okuması ve yorumlaması için paylaşabilirsiniz.