EMME HAVASI SICAKLIK SENSÖRÜ DETAYLI ANLATIM

EMME HAVASI SICAKLIK SENSÖRÜ

Görevi ;

Emme havası sıcaklık sensörünün görevi, eminlen hava sıcaklığını ECU'ya ileterek enjeksiyon miktarının artırılmasını yada azaltılmasını sağlamaktır.
(Şekil 1) Emme havası sıcaklık sensörü

Yapısal Özellikleri ve Çalışması ;

Emme havası sıcaklık sensörü, hava emiş kanalına tespit edilmiştir. Direnç elemanına uygun koruma sağlayan plastik bir muhafazanın içinde bulunduğu pirinç bir gövdeden ibarettir.


(Şekil 2) Emme havası sıcaklık sensörünün yapısı
Direnç elemanı ise bir NTC ( Negatif sıcaklık katsayılı ) termistör dirençtir. Yani sıcaklık arttıkça sensörün direnç değeri azalır. Manifold emme havasının sıcaklığına bağlı olarak NTC termistörün, Ohm olarak direnci Şekil 3 'te gösterildiği gibi değişir.
(Şekil 3)  Emme havası sıcaklık sensörünün sıcaklığa bağlı direnç değişimi
Sensörü referans voltajı 5V dir. Bu devre bir voltaj bölücüsü şeklinde düzenlenmiş olduğu için bu voltaj ECU' de mevcut bir direnç ile sensörün NTC direnci arasında bölünür.
Sonuç olarak ECU voltaj değişikliklerinden sensör direncindeki değişikliği tespit ederek emme havası sıcaklığını ölçer. 
    Bu bilgi, mutlak basınç bilgisi ile birlikte ECU tarafında HAVA YOĞUNLUĞUNU belirlemek için kullanılır. Böylece ECU'nun emiş havasının miktarını takibi ve enjeksiyon süresinin yani sisteme verilen gerçek yakıt miktarının hesaplanması sağlanmış olur.
(Şekil 4) Emme havası sıcaklık sensrünün motor üzerindeki yeri

Kontrolleri ;

  >> Muhtemel Arıza Kodları 


  • 132O    Emme havası sıcaklık sensörü hatalı sinyal
  • 131C    Emme havası sıcaklık sensörü sinyal çok yüksek
  • 131D    Emme havası sıcaklık sensörü sinyal çok düşük
  • 132C    Emme havası sıcaklık sensörü sinyal mevcut değil
  • 132D    Emme havası sıcaklık sensörü sinyal çok yüksek

NOT: Muhtemel arıza kodları araç marka ve modele göre değişiklik gösterebilir.

Yukarıdaki arıza kodlarından bir ya da bir kaçı tespit edildiğinde aşağıdaki kontrollerin yapılması gereklidir.

Elektrik Tesisat Bağlantısı : Aşağıdaki şekilde, kutularki sayılar ECU uçlarını göstermektedir.
Elektrik tesisat bağlantısı
Emilen hava ısısı maksimum gösterge aralığı olması gereken gerçek değerler : -30......80 derecedir.
Motor çalışma sıcaklığında ve rölantide 25 derece çevre sıcaklığında -20.....60 derecedir.


>> Gerilim Beslemesi Kontrolü

  • Soket bağlantısı çekilmiş olmalıdır
  • Voltmetre ile kablo demeti tarafından 2 numaralı terminalden (+) 1 numaralı terminale (-) ölçüm yapılır.
  • Kontak açık durumda iken ölçülen gerilim 4,8.....5,2 V olmalıdır.

>> Dirençlerin Kontrolü 

  • Kontak kapatılmış olmalıdır
  • Soket bağlantısı sökülmüş olmalıdır
  • Bileşen tarafından 2 numaralı terminalden 1 numaralı terminale doğru ölçüm yapınız.

>> Gerilim Kontrolü

  • Emme havası sıcaklık sensörü soket bağlantısı takılı olmalıdır.
  • Uygun adaptör kabloları kullanılmalıdır.
  • 2 numaralı terminalden 1 numaralı terminale doğru ölçüm yapınız.
  • Kontak açık olmalıdır.
  • Sıcaklıklara bağlı gerilim değerleri uygun olmalıdır.

Sıcaklığa bağlı direnç gerilim eğrisi

>> Diğer Arıza Olasılıkları

  • Hatlarda kopukluk, artıya ya da şasiye doğru kısa devre olabilir.
  • Soket bağlantılarında bağlantı kötüdür ya da yoktur.
  • Emme havası sıcaklık sensörü bileşeni olumlu kontrol sonucuna rağmen arızalı olabilir.
  • ECU arızalı olabilir.

9 yorum :

  1. baylaşımlarınız icin teşekkür ederim üsdadım

    YanıtlaSil
  2. Aracim Fiat punto 1.4 2004 model. Aracimin fan rezitoru sık sık arıza veriyor ve fan calismaya başlıyor ve durmuyor soketlerini cikardiktan sonra duruyor .Parçayı deyistiriyoruz bir iki gün sonra gene aynı.aracim isitmiyor. Ne yapmalıyım. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  3. Bende 5.20 m52 motor 97 model bur arac var.Hava sogudugu zaman veya yagmur yaginca cekisi dusuyor...
    Ntc sensorundendir dedilerama yerini bulamadim.kendim cikartip alkolle temizlemek istiyorum ...gaz kelebegi altindadir ama lifte cikartip alttan sokmen lazi. Dedi ustanin biri a
    ama bulamadim.yerini tarif edebilir misiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bogaz kelebeginin altinda hemen yeri gorursun

      Sil
  4. Merhaba
    Aracım 1.5 dci 2008 symbol. Araç soğuk havada ilk çalıştırmadan 1000 devirler başlıyor 5-6 sn sonra içeriden duyulan tuhaf bir sesle rölanti dalgalanması başlıyor aracı stop edip tekrar çalıştırınca 800 devire düşüyor ses ve dalgalanma olmuyor araç stabil çalışıyor. Farklı yerlerde 3 kere bilgisayara başlattım hata kodu yok pompa basınç değeri nominal enjektör geri dönüşlerinin durumu iyi denildi. Fakat hava sıcak olunca ne ses ne de dalgalanma olmuyor.soğuk havalarda dalgalanma sorunu iat sensörü özellikle hava soğuk olduğunda düzgün ölçüm yapamadığı için olabilir mi? Bu sensör hakkı da araştırma yaptım bir sitede bu sensörün eskimeyen bağlı deformasyonunda hata kodu vermediği yanlış ölçüm yaptığından dolayı düzensiz çalışmaya sebep olduğu yazılıydı. Ben de şöyle bir mantık kurdum hava soğukken ilk çalıştırmadan sensör soğuk derecesini tam ölçemiyor aracı 15-20 sn çalıştırıp stop ettikten sonra ortam ısındığından dolayı sensör sıcağı belli bir derece okuyor ve motorun stabil çalışmasını sağlıyor. Bu mantık doğru ise sensör düzgün okuma yapamadığı için düzensiz çalışmaya sebep oluyor. Hata kodu oluşmadığı için sensörün değerlerini volt ve ohm olarak ölmekten başka çare kalmadı. Eğer sensörde problem yoksa dizel araçta soğuk havada rölanti dalgalanma sebebi başka ne olabilir
    Teşekkürler

    YanıtlaSil
  5. W210 e200 aracımdaki hava ısı sensörü arızalandı bunun yeeine hangi teemistörü takabilirim teşekkurler

    YanıtlaSil
  6. Arac çalıştıktan kışa süre sonra rölantide stop etme ve arac kalkmakta zorlanma sebebi olabili4mi belirtisi

    YanıtlaSil

Konuyla ilgili yorumlar yapabilir, aracınızda yaşadığınız bir problemi diğer kullanıcıların okuması ve yorumlaması için paylaşabilirsiniz.