(DPF) DİZEL PARTİKÜL FİLTRESİ

PARTİKÜL FİLTRESİ (DPF) NEDİR, TEMİZLEME İŞLEMLERİ, ÇALIŞMA SİSTEMİ ve ÇÖZÜM ÖNERİLERİ 

PARTİKÜL FİLTRESİ NEDİR ;

 Partikül filtresi yeni nesil dizel araçların egsoz sistemlerinde, sırf çevre ve insan sağlığına daha az zarar vermek için kullanılan bir parçadır. Motorun egsoz manifoldundan çıkan gazların ilk geçtiği yerdir partikül filtresi. Dışarıdan baktığınızda tipik bir susturucuya benzer ancak içerisinde küçük küçük gözenekler vardır. Bu gözenekler tam olarak yanmamış yakıtın dışarı yani çevreye atılmasını önleyerek içerisinde hapseder. Partikül terimi çeşitli sebepler sonucu tam yanmamış katı veya sıvı maddelere denir. Buradan da anlaşılıyor ki kısaca partikül filtresi tam olarak yanmamış gazları filtrelemeye yarıyor.

Peugeot Partikül Filtresi

PARTİKÜL FİLTRESİ ÇALIŞMA SİSTEMİ ;

Partikül filtresi içerisinde petek şeklinde çok küçük gözeneklerden oluşur. Egsozdan çıkan gazlar bu gözeneklerden geçer. Egsoz gazı içerisindeki çevreye aşırı zararlı olan tam yanmamış yakıt kurumu bu peteklere yapışarak çevrenin kirlenmesi önlenir. Ancak bu kurumlar gözeneklerde sürekli kalmazlar, çünkü partikül kurumlarla tıkanarak motorun çalışması zorlanır, yakıt sarfiyatı ve motorun ısısı artar.
 Partikülün ısı derecesi ortalama 700 dereceye ulaştığında bu kurum parçacıkları yanarak çevreye zararı etkisiz hale gelir ve dışarı atılır.

Bu 700 derecelik sıcaklığa ulaşma olayını algılayıcılar sayesinde yaparken, bunu bazen sizin yaptırmanız da gerekir. Bununla ilgili ayrıntıları aşağıda yazdım.

PARTİKÜL FİLTRESİ TEMİZLEME - JENERASYON ;

Yüksek Isıyla Temizleme ;  

Bu işlem aslında her araçta kendiliğinden olan bir işlemdir. Partikül filtresini 700 dereceya ulaştığında içerisindeki kurumları yakarak dışarıya atar. Ancak 700 dereceye ulaşmak çok da kolay değildir. Arabayı ortalama 2500 devirde yarım saat durduğu yerde çalıştırdığınızda partikül fitresinin sıcaklığı ancak 700 dereceye ulaşabilir.

 Şehir içinde araç kullanımında, özellikle sürekli kısa mesafelerle aracınızı kullanıyorsanız partikül filtresi hiç temizlenemiyor olabilir. Eğer ki aracı durduğu yerde sabit 2500 devirde yarım saat boyunca tutarsanız ve bunu her 20 bin kmde bir uygularsanız partikül filtresinin temizliği için çok olumlu bir uygulama olacaktır.

Ancak bazı araçların partikül filtresinin bir girişinde ve bir de çıkışında boru olur. Bu borulardan ilki partiküle giren egsoz gazının miktarını ölçer, diğeri ise partikül filtresinden çıkan gazı ölçer. Eğer çıkan gaz basıncı giren gaz basıncından düşükse, beyin motora partikül filtresini temizlemek için sıvı kimyasal madde gönderir. Bu madde motor içerisinde yakıtla birlikte yanar. Motorun ısısı çok çabuk yükselerek partikülün temizlenmesi sağlanır.

Partikül Filtresini Çeşitli Kimyasallar ile Temizleme ; 

Piyasada, partikül fitresini temizlemek için bir çok kimyasal bulunur. Bu kimyasallar genelde motorun yakıt deposuna koyulur. Bu kimyasallar yakıtla birlikte motorda yandığında çıkan gazlar partikülün içerisinde deterjan etkisi göstererek partikülün peteklerindeki kurumun çözülerek dışarı atılması sağlanır.

Partikül Filtresini Söküp Temizleme ; 

Bu işlemde partikül filtresi araçtan komple sökülerek içerisi yine çeşitli kimyasallar ile yıkanarak temizlenir. Hatta piyasada partikül temizleyici çeşitli makinalar bile bulunmaktadır. Bu makinalarda da yine kimyasallar sayesinde partikül filtresi temizlenir.

Partikül Filtresini Bilgisayardan Jenerasyon Yaparak Temizleme ;

Partikül filtresini orjinal programlı cihazlara bağlayarak jenerasyon yaptırabilirsiniz. Bu işlem aslında yukarıda bahsettiğim yüksek devirde uzun süreli çalıştırmayla yapılandan pek de farklı değildir. Ama partikülün ısı derecesini ve daha fazlasını bilgisayar ekranında göreceğiniz için bunu tavsiye ederim.


 

 Mercedes Sprinter a Jenerasyon yapılırken çekmiştim ve sizinle de paylaşmak istedim. Beyne partikül filtresi arızası veren araca jenerasyon yaparak aracı bu dertten kurtaran Murat Usta araç sahibini baya sevindirdi. 2012 model Sprinter ın partikülü yaklaşık 7000 tl olunca sevinmesi normal tabi..

PARTİKÜL FİLTRESİNİN ZARARLARI ;

Partikül filtresinin faydalarının yanında aslında tıkalı olmadığı sürece motora zararı yoktur. Ancak tıkanmaya başladığında motora hararet yaptırabilir, yakıt sarfiyatınız artar, motorun performansı yüksek oranda düşer. Yani bu filtre kirli olmaya gelmez. O yüzden temizleme ve jenerasyon işlemlerini sık sık yaparak kontrol ettirmenizi tavsiye ederim. Yoksa başınız çok ağrıyabilir.
Zararlarında birisi de tabiki değişmesi gerektiğindeki fiyatı. Maalesef ki arabalar parçalarının yanında bedava kalıyor, parçalara dünya para ödüyoruz..

PARTİKÜL FİLTRESİ (DPF) FAYDALARI NELERDİR ;

Otomobil üreticileri güç, konfor, yakıt tasarrufu gibi özelliklerde birbirleriyle yarışırken artık egsozdan çıkan karbon monoksit ve diğer zararlı maddeler için de yarışır haldeler. Kullanıcılar araç alırken artık emisyon değerlerine de bakar oldu. Aslında böyle de olması gerekiyor. İnsan sağlığı diğer tüm özelliklerin önüne geçmeli, araç alımında dikkat edilecek en önemli etkenlerden birisi olmalı. Partikül filtresine gelecek olursak partikülün tek faydası yukarıda da bahsettiğim gibi sadece insan ve çevre sağlığına zarar verecek karbon monoksit ve diğer zehirli gazların mümkün olduğunca süzelerek dışarı atılmasını önlemektir. Tek faydası da budur.
Motora falan hiç bir faydası yoktur. Yakıt ekonomisi sağlamaz. 

DİZEL PARTİKÜL FİLTRE SIVISI ;

Yukarıda da bahsettiğim gibi partikül fitresinin bir giriş kısmında bir de çıkış kısmında ince boru bulunur. Borulardan beyin partikülün doluluğunu algılar. Partiküle giren gazın basıncı, partikülden çıkan gazın basıncından yüksek olursa beyin motorun içine partikül fitre sıvısı gönderir. Bu sıvı motor içerisinde yanarak motorun ısısı artırılır, dolayısıyla partikülün ısısı artırılır. Amaç partikül filtresinin bir an önce yüksek ısılara ulaşıp gözeneklerdeki kurumun yanarak egsozdan atılmasıdır.

Dizel Partikül Filtre Sıvısının Değişimi ;

Her markanın kendi sıvısı ayrıdır. O yüzden ucuz - pahalı demeden orjinal kendi sıvısını kullanmanızı tavsiye ederim. Çünkü motor silindir içerisine alınan bu sıvının yanma şeklinin farklı olduğunu algılarsa arıza lambası yanar. Hatta motor kendini korumaya bile alabilir.
Partikül filtresi kimyasal sıvısını ortalam her 90 bin km de değiştirmeniz gerekir.

Dizel Partikül Filtresi Sıvısının Erken Bitme Sebebi ;

Aracınızı çoğunlukla düşük devirlerde kullanmanız ve kısa mesafe kullanmanız bunun nedenleridir. Çünkü kısa mesafelerde ve düşük devirlerlerde kullanımlarınızda partikül filtresi yüksek ısılara ulaşamaz ve içerisindeki kurumlar temizlenemez. Beyin de partikül filtresinin dolmaya başladığını anladığında sürekli partikül sıvısını motora vererek yüksek ısıya ulaşmak ister. Bu yüzden de partikül filtresinin sıvı çabuk biter. Aracınızı yüksek devirlerde kullanmanız bunun önüne geçecektir. En azından haftada bir gün aracınızı yüksek devirlerde ısınmasını sağlayarak kullanmanız fayda sağlayacaktır.

Partikül filtresiyle ilgili aşağıda yorum yapabilir, sorularınızı İLETİŞİM panelinden gönderebilirsiniz, saygılarımla..

Tepkiler:

4 yorum :

  1. Aracım siyah duman atıyordu, devirden düştü, başka arıza olmasın diye çekici ile tamirciye götürdüm. Partikül filtresinin dolu olduğunu söyledi. Temizlik yapılması gerektiğini söyledi ve yaptı. Partikül filtresinin içini boşaltıyorum dedi. Anlamadığım için tamam dedim. Meğer temizlik yanı sıra filtrenin içindeki malzemeyide boşaltmış. Bir kaç hafta geçti tekrar araç siyah duman atmaya başladı. Bilakis bugün her zorlandığında ve vites geçişlerinde siyah duman atıyor. Partikül filtresi tekrar doldu diye düşünüyorum. DPF yi iptal ettirmek istiyorum ama DPF yi iptal ettirince artık siyah duman atmayacakmı? bunu öğrenmek istiyorum. Yazılım değiştirildi diye egzos kurum bağlamıyormu veya bu sefer kurum bağlayınca ne yapılıyor.

    YanıtlaSil
  2. Slm
    2011 90 bin km de ford c-max sahibiyim.simdiye kadar aracimin eksozun ici tertemiz gozukuyordu,yani renksizz metal rengi gorunumunde.Fakat 10 gundur ici kurumla kaplandi,istanbul-edirne otobandan git gel yapma firsatim oldu ve 3 bin devirden asaya inmeden gidip geldim fakan degisen bir sey olmadi arti ozel yakir katkisi da kotmustum. Ariza isigi yanmadi. Acaba dpf sivisi bitmis olabilirmi? Yada? ?

    YanıtlaSil
  3. Öncelikle verdiğiniz faydalı bilgiler için teşekkür ederim.
    Benim sorunum radyatör faninin henüz hararet orta seviyeye gelmeden çalışması. Bu nedenle ozel servise gittim . Termostat arızalı degismesi gerekir dediler ve değişti. 2 gün normal bindim ve yine sık sık fanın çalışması tekrar etti.
    Hiç bu işle alakası olmayan ki bunu özellikle söylüyorum. Çünkü son 10 günüm servislere geçti.
    Bana bu sorunun partikül filtresi ile alakali olduğunu söyledi. Nedenini ise tıkandığı için motorun gazı atamayip hararet yaptığını ve fanın çalışma gereği duyduğunu söyledi
    bu ne kadar doğru doğru ise bu sorun uzun yolda 40 dakika filan sabit devirde geçer diyorlar dogrumu?
    Simdiden teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  4. Aracimi sürekli jenerasyon yapiyor motor ilk çalışınca motor ısınmadan hatta -15 derecede bile yapiyor Eco start stop açıkken daha sıklıkla oluyor malum yeni sistem olduğu için bilen anlayan yok servis bayagi uzak görüştüm servisle araç bikaç gün kalır sorunu anca buluruz diyorlar benimde zamanimyok yakın olsa birakacam ama yok araç 2011 punto Evo fy life 1.3 75 sorunun ne olduğunu çözemedim araçtan nefret etmeye basladim yardimci olursaniz sevinirim

    YanıtlaSil

Konuyla ilgili yorumlar yapabilir, aracınızda yaşadığınız bir problemi diğer kullanıcıların okuması için paylaşabilirsiniz. Dilerseniz sorularınızı üst kısımda bulunan ''İLETİŞİM'' panelinden, aracınızın marka, modelini ve arıza bilgilerini detaylı olarak belirterek iletebilirsiniz..