Diferansiyel her iki aks ifarklı hızda dönmelerini sağlayarak virajlarda stabilite sağlar. Otomobil virajı alırken,dairesel yol izler ve bir yay çizer. İşte bu yayı çizerken dışta kalan tekerlekler çapı daha geniş birdaire yayı çizeceğinden yani daha fazla mesafe katedeceğinden içtekilerden daha hızlı dönmelidir. Aşağıdaki şekilde de göreceğiniz bu durumu sağlayan diferansiyeldir. Difransiyel her iki tekerleğin arasında yer alır ve yarım bir dişli şaft ile tekerlere bağlanır . Dört tekerlekten çekişli araçlarda ise her çift teker için ayrı ayrı iki tane diferansiyelleri vardır.
Diferansiyelin Kısımlarına Bakacak Olursak;
- Diferansiyel
Yağları - Şaft
- Universal Mafsallar
- Sabit
Hız (CV) Mafsallar
Diferansiyel Yağları
Difransiyeldeyağlama birinci sırada gelen en önemli gerekliliklerden birisidir. Yağlama için mutlaka özel difransiyel yağları kullanılmalıdır . Yağ yuvarlak dişli tarafından mekanizma içerisinde dolaştırılır. Difransiyel kovanının altında
yağı boşaltmak için üstünde ise yağ eklenmesi için birer tapa bulunur.
Difransiyelde
Şanzımanı difransiyele bağlayan
Universal Mafsallar
Universal Mafsalşaftı şanzımana ve difransiyele bağlayan parçaya verilen isimdir. Bir şaftın her iki ucunda birer tane bulunmak zorundadır . Eğer şaft iki parçadan oluşuyorsa üç tane universal mafsal gerekir. Mafsallar yolun yüzeyindeki değişiklikleri hissettirmeyecek ölçüde esnek olmalıdır. Şaft dışında daha küçük mafsallar direksiyon sistemlerinde kullanılır . İki tip universal mafsal vardır, en yaygın kullanılanı haç şeklinde olanıdır.
Universal Mafsal
Dört ana parçadan oluşurlar;
1. Dış kısım; içinde oluklar açılmıştır.
2. Bilyalar; genelde yuvanın içinde bulunur.
3. İç top; bilyaların çalışabilmesi için dışyüzeyinde oluklar bulunur.
4. Kauçuk Körük;parçaları kir ve nemden korumak için muhafaza elemanı olarak kullanılır .
1. Dış kısım; içinde oluklar açılmıştır.
2. Bilyalar; genelde yuvanın içinde bulunur.
3. İç top; bilyaların çalışabilmesi için dış
4. Kauçuk Körük;
Hocam eline sağlık yine döktürmüşsün merak ettiğim, kilitli diferansiyel sistemlerinde bu dönme işlemi nasıl oluyor. Zira kilitli sistemlerde bir teker boşta olsa bile diğeriyle aynı devirde dönüyor bu da onu arazide vazgeçilmez yapıyor.(yanlışım varsa lütfen düzeltin). teşekkür eder iyi çalışmalar dilerim.
YanıtlaSilMerhaba çok sağolun. Evet sorunun yanıtını kendiniz vermişiniz. Dİferansiyel kiliti tekerlere aynı hız ve gücü eşit ileterek arazide daha sağlam bir tutunma kabiliyeti sağlar. Bunu spor arabalarda da duyarsınız kilitli diferansiyel taktırdım vs derler. Genelde eski model bmw lerde kullanılır. Birden gaza basıldığında arka iki teker aynı hızda dönerek patinaja tutulur ve arabayala drift yapma 0 çizmek çok çok kolaylaşır. Ama sizinde dediğiniz gibi görevi veya işlevi her türlü aynıdır.
SilArazi araçlarındaki vazgeçilmez özelliktir. Kilitli difransiyel.
YanıtlaSil