DİFERANSİYEL NEDİR NASIL ÇALIŞIR ?

Diferansiyel her iki aks ifarklı hızda dönmelerini sağlayarak virajlarda stabilite sağlar. Otomobil virajı alırken,dairesel yol izler ve bir yay çizer. İşte bu yayı çizerken dışta kalan tekerlekler çapı daha geniş birdaire yayı çizeceğinden yani daha fazla mesafe katedeceğinden içtekilerden daha hızlı dönmelidir. Aşağıdaki şekilde de göreceğiniz bu durumu sağlayan diferansiyeldir. Difransiyel her iki tekerleğin arasında yer alır ve yarım bir dişli şaft ile tekerlere bağlanır. Dört tekerlekten çekişli araçlarda ise her çift teker için ayrı ayrı iki tane diferansiyelleri vardır.

Diferansiyelin Kısımlarına Bakacak Olursak;
  • Diferansiyel Yağları
  • Şaft
  • Universal Mafsallar
  • Sabit Hız(CV) Mafsallar
Diferansiyel Yağları
Difransiyelde yağlama birinci sırada gelen en önemli gerekliliklerden birisidir. Yağlama için mutlaka özel difransiyel yağları kullanılmalıdırYağ yuvarlak dişli tarafından mekanizma içerisinde dolaştırılır. Difransiyel kovanının altında
yağı boşaltmak için üstünde ise yağeklenmesi için birer tapa bulunur.
Şaft
Şanzımanı difransiyele bağlayan elemana şaft adı verilir. Şaft şanzıman ile bağlantısında esnek bir yapıya sahiptir. Yolların engebeli yapısında şanzıman düz konumunu her zaman koruyabilsin diye, şaft esnek bir yapıdadır. Sürüş açısı değiştiğinde universal mafsallar şaftınesnek olmasını sağlar. Ağır olmamaları için şaftlar içi boş boru şeklindedir. Sarsılmayı engellemek için düzgün ve balansı alınmış olmalıdırlar. Genelde motorun dönme hızıyladöndüklerinden hafif bükülmüş yada balanslı olurlarsa otomobilde ciddi hasarlara neden olabilirler.
Universal Mafsallar
Universal Mafsal şaftı şanzımana ve difransiyele bağlayan parçaya verilen isimdir. Bir şaftınher iki ucunda birer tane bulunmak zorundadır. Eğer şaft iki parçadan oluşuyorsa üç tane universal mafsal gerekir. Mafsallar yolun yüzeyindeki değişiklikleri hissettirmeyecek ölçüde esnek olmalıdır. Şaft dışında daha küçük mafsallar direksiyon sistemlerinde kullanılır. İki tip universal mafsal vardır, en yaygın kullanılanı haç şeklinde olanıdır.
dif2.jpgSabit Hız(CV) Mafsallar
Önden çekişli araçlar sadece aşağı ve yukarı çalışan ve direksiyon kabiliyeti olan mafsallar isterler. Dönüş açıları standart mafsala göre daha değişik birtasarım gerektirir. CV mafsallar torkubüyük açılarda daha etkili biçimde aktarabilirler. Kuvveti çok yumuşakbiçimde iletirler.
Dört ana parçadan oluşurlar; 
1. Dış kısım; içinde oluklar açılmıştır.
2. Bilyalar; genelde yuvanın içinde bulunur.
3. İç top; bilyaların çalışabilmesi için dış yüzeyinde oluklar bulunur.
4. Kauçuk Körük; parçaları kir ve nemden korumak için muhafaza elemanı olarak kullanılır.

Tepkiler:

2 yorum :

  1. Hocam eline sağlık yine döktürmüşsün merak ettiğim, kilitli diferansiyel sistemlerinde bu dönme işlemi nasıl oluyor. Zira kilitli sistemlerde bir teker boşta olsa bile diğeriyle aynı devirde dönüyor bu da onu arazide vazgeçilmez yapıyor.(yanlışım varsa lütfen düzeltin). teşekkür eder iyi çalışmalar dilerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba çok sağolun. Evet sorunun yanıtını kendiniz vermişiniz. Dİferansiyel kiliti tekerlere aynı hız ve gücü eşit ileterek arazide daha sağlam bir tutunma kabiliyeti sağlar. Bunu spor arabalarda da duyarsınız kilitli diferansiyel taktırdım vs derler. Genelde eski model bmw lerde kullanılır. Birden gaza basıldığında arka iki teker aynı hızda dönerek patinaja tutulur ve arabayala drift yapma 0 çizmek çok çok kolaylaşır. Ama sizinde dediğiniz gibi görevi veya işlevi her türlü aynıdır.

      Sil

Konuyla ilgili yorumlar yapabilir, aracınızda yaşadığınız bir problemi diğer kullanıcıların okuması için paylaşabilirsiniz. Dilerseniz sorularınızı üst kısımda bulunan ''İLETİŞİM'' panelinden, aracınızın marka, modelini ve arıza bilgilerini detaylı olarak belirterek iletebilirsiniz..