Bu bölümde elektronik kontrol ünitesi (ECU) nin mükemmel ateşleme zamanı ve püskürtme miktarını ayarlayabilmesi için ne tür bilgilere ihtiyaç duyduğunu ve çalışma şeklini anlatacağım.
![]() |
ECU (Elektronik Kontrol Ünitesi, Motor Beyni) |
Elektronik kontrol ünitesinin püskürtülecek yakıt miktarının hesaplanmasında, kullanılacak hava miktarına ve motor devir bilgilerine ihtiyacı vardır.
Bilgisayar, hava ölçücüsü sinyali, devir sinyali ve diğer algılayıcılardan gelen sinyalleri birleştirip motorun çalışma koşullarına göre püskürtülmesi gereken yakıt miktarını hesaplar. Bu değerlendirmeye göre enjektörleri çalıştıran elektrik palslarının uzunluğunu ayarlayarak enjektörlere gönderir. Palslar uzadıkça enjektörlerin açık kalma süreleri de uzayacağından püskürtülen yakıt miktarı artar.
Ölçme ve algılama ünitelerinden gelen bilgiler bilgisayar tarafından değerlendirilir ve püskürtülecek yakıt miktarının belirlenmesinde yararlanılır. Bilgisayar ve algılayıcılar, kontrol sistemini oluşturur. Emilen havanın miktarı motorun yük durumunun göstergesidir.
Püskürtülen yakıt miktarının belirlenmesinde emilen havanın miktarı temel değişken olarak kullanılır. Püskürtülen yakıt miktarının belirlenmesinde motor devri diğer temel değişkendir. Bu iki değişkene göre belirlenen yakıt miktarına “temel yakıt miktarı” denir.
Motorun emdiği bütün hava, hava ölçücüsünden geçer. Hava miktarının ölçülmesi, motorun ömrü boyunca motorda meydana gelen aşınma, yanma odasında karbon birikmesi, supap ayarlarındaki değişiklikler gibi bütün değişmeleri hesaba katar. Emilen hava, önce hava ölçücüsünden geçmek zorunda olduğundan kapış anında emilen hava silindirlere ulaşamadan hava ölçücüsünün elektrik sinyali bilgisayara ulaşır. Böylece bilgisayar püskürtülen yakıtı artırarak kapış için gerekli olan zengin karışımın motora gitmesini sağlar.
Elektronik kontrol ünitesi, birleşik sistemlerde (yakıt ve ateşleme sistemi) adından da anlaşılabileceği gibi yalnızca silindirlere püskürtülecek yakıt miktarını ayarlamakla kalmaz, aynı zamanda ECU kendisine gelen bilgiler doğrultusunda motora en uygun olan avans miktarını da belirler. Bunu yaparken ECU’nun motor devri, pistonların konumu, motor soğutma suyu sıcaklığı, emme manifoldundan giren havanın sıcaklığı, gaz kelebeğinin açılma miktarı, emme manifoldundaki vakum miktarı gibi birtakım bilgilere ihtiyacı vardır.
Araçlarda marka ve modellere göre ECU, değişik bilgilere ihtiyaç duyar. Bunlar;
Emme manifoldundan geçen hava miktarı
Motor devir sayısı
Soğutma suyu sıcaklığı
Egzoz gazındaki oksijen miktarı
Pistonun konumu
Motor soğutma suyu sıcaklığı
Emme manifoldundan geçen havanın sıcaklığı
Rölanti devri
Gaz kelebeği açıklığı
Motor vuruntu sinyali
Araç hızı
Havanın mutlak basıncı
İlk hareketin algılanması
Batarya voltajı
Vites konumu
Elektromekanik Park Freni Nedir? Bilgi..
Selam. Megan1 1999 model 2000 motor otomatik vites aracim var yeni aldim. Sorunu araç sogukken vites atiyor devir 50 'yi buluyor ama çekiç gücü az. Sicakken 25.30 deviri gecmiyor rampada kalıyor çıkamıyor haliyle motor devrini bulmadi için vites atmıyor. Rampa aşağı inerken atiyor bunun ariza sebebi nedir sizce ? Saygılar.
YanıtlaSilMotor sıcaklık sensörü arızalı.
YanıtlaSilMerhaba.2000 model reno 19 aracımda yığılma ve tekleme oluyor.Kablolar,buji ve bobin degisti.Hala devam ediyor sizce sorun nerden kaynaklı.iyi calismalar
YanıtlaSil2000 model renk 19 aracın da tekleme var ateşleme tesisatı kompla değişti.kablo buji ve bobin.Yine devam ediyor
YanıtlaSilslm araracim 20004 model Hyundai elantra gaza geçmez oldu nedendir acaba
YanıtlaSilselamlar.aracım 2000 model 1.6 reno cleo hb.araç benzinli ve aşırı yakıt tüketimi oluyor.benzinin litresi 4.90 ve 50 tl benzinle ancak 100km gidebiliyorum.adeta benzini içiyor.yağını suyunu filtrelerini değiştirdiğim halde durum bu.çalışmasında bir sıkıntı hissetmedim.sizce bukadar yakması normalmidir nekadar yakması gerekir.napmalıyım sorun nerdedir.tamircilere veya servise soyulmadan isabetli bir çözüm öneriniz varsa lütfen yazın şimdiden teşekkürler.
YanıtlaSilselamlar.aracım 2000 model 1.6 reno cleo hb.araç benzinli ve aşırı yakıt tüketimi oluyor.benzinin litresi 4.90 ve 50 tl benzinle ancak 100km gidebiliyorum.adeta benzini içiyor.yağını suyunu filtrelerini değiştirdiğim halde durum bu.çalışmasında bir sıkıntı hissetmedim.sizce bukadar yakması normalmidir nekadar yakması gerekir.napmalıyım sorun nerdedir.tamircilere veya servise soyulmadan isabetli bir çözüm öneriniz varsa çok sevinirim şimdiden teşekkürler.
YanıtlaSilDucato krank sensor gec algilama arzasi var deyistim gec calisma devam ediyor daha once volanti tornada koselerini hafif aldirdik sebep olurmu
YanıtlaSilSelAm aracim opel astra g cabrio .Arabayla seyir halinde giderken araba teklemeye basladi. Park edip calistirdiktan sonra calismadi.anahtari cevirdigimde motor kontrol isigi ve anahtari okuduguna dair bir isik yanmadi. Bilgisayarda motor kontrol Ünitasinede girilmiyor lütfen yardim.
YanıtlaSil2000 model 2000 mtor reno laguna rxt modeli var ilk çalıştırmada bir şey yok fakat motor isınıp aracı tekrar çalıştırdığınızda gaz yememe tekleme başlıyo sorun beyinden olabilirmi
YanıtlaSilBu teklemeyi ve gaz yememeyi benzinde ve gazdada yapıyo
YanıtlaSilAracım 1.6 Palio motor ilikkken çalıştırmada gaza geçerken stop ediyor bu yüzden benzinde 10 15 metre gidip manuel tüpe geçiriyorum biraz tekliyor araç ama geçiyor sorun ne olabilir teşekkürler
YanıtlaSilarkadaslar astra gsi doch motor okan araca 2.0ecotek motor taktim ve motor tesisati ve beyni de yeni takilan motora gore aldim mintaji kim yapar yardimm
YanıtlaSilAracımın silecekleri çalışmıyor silecek motoru ve silecekler sağlam ayrıca motor arıza ışığı sürekli yanıyor bezin var olmasına rağmen ibre dipte ve bezin ışığıda sürekli yanıyor neden olabilir.teşekkürler.
YanıtlaSilAraç Doblo Malibu 1.6 16 walf 2002 model aracı şırnaktan aldım erzurum a geldikten sonra kalorifer peteğini yaptırdım 5 dk sonra gaz yememe sorunu oluştu cihaza bağladık kelebek dedi sıfır değiştik şimdi adaptasyon yapmıyor beyin arızalı diyorlar başından böyle bi olay geçen varmı çözümü bilen varmı
YanıtlaSil