ECU (Elektronik Kontrol Ünitesi) GÖREVLERİ ve ÇALIŞMA ŞEKLİ, DETAYLI ANLATIM

Bu bölümde elektronik kontrol ünitesi (ECU) nin mükemmel ateşleme zamanı ve püskürtme miktarını ayarlayabilmesi için ne tür bilgilere ihtiyaç duyduğunu ve çalışma şeklini anlatacağım. 

ECU (Elektronik Kontrol Ünitesi, Motor Beyni)
      Sistemde kullanılan elektronik kontrol ünitesi bir mikro-bilgisayardır ve bilgisayarın temel elemanı da bir mikroişlemcidir. Mikro-bilgisayarın program hafızasına motorun değişik çalışma koşullarındaki çalışmasını belirleyen bütün veriler önceden kaydedilmiş bulunmaktadır.



Elektronik kontrol ünitesinin püskürtülecek yakıt miktarının hesaplanmasında, kullanılacak hava miktarına ve motor devir bilgilerine ihtiyacı vardır.


Bilgisayar, hava ölçücüsü sinyali, devir sinyali ve diğer algılayıcılardan gelen sinyalleri birleştirip motorun çalışma koşullarına göre püskürtülmesi gereken yakıt miktarını hesaplar. Bu değerlendirmeye göre enjektörleri çalıştıran elektrik palslarının uzunluğunu ayarlayarak enjektörlere gönderir. Palslar uzadıkça enjektörlerin açık kalma süreleri de uzayacağından püskürtülen yakıt miktarı artar. 

Ölçme ve algılama ünitelerinden gelen bilgiler bilgisayar tarafından değerlendirilir ve püskürtülecek yakıt miktarının belirlenmesinde yararlanılır. Bilgisayar ve algılayıcılar, kontrol sistemini oluşturur. Emilen havanın miktarı motorun yük durumunun göstergesidir. 

Püskürtülen yakıt miktarının belirlenmesinde emilen havanın miktarı temel değişken olarak kullanılır. Püskürtülen yakıt miktarının belirlenmesinde motor devri diğer temel değişkendir. Bu iki değişkene göre belirlenen yakıt miktarına “temel yakıt miktarı” denir. 

Motorun emdiği bütün hava, hava ölçücüsünden geçer. Hava miktarının ölçülmesi, motorun ömrü boyunca motorda meydana gelen aşınma, yanma odasında karbon birikmesi, supap ayarlarındaki değişiklikler gibi bütün değişmeleri hesaba katar. Emilen hava, önce hava ölçücüsünden geçmek zorunda olduğundan kapış anında emilen hava silindirlere ulaşamadan hava ölçücüsünün elektrik sinyali bilgisayara ulaşır. Böylece bilgisayar püskürtülen yakıtı artırarak kapış için gerekli olan zengin karışımın motora gitmesini sağlar.

Elektronik kontrol ünitesi, birleşik sistemlerde (yakıt ve ateşleme sistemi) adından da anlaşılabileceği gibi yalnızca silindirlere püskürtülecek yakıt miktarını ayarlamakla kalmaz, aynı zamanda ECU kendisine gelen bilgiler doğrultusunda motora en uygun olan avans miktarını da belirler. Bunu yaparken ECU’nun motor devri, pistonların konumu, motor soğutma suyu sıcaklığı, emme manifoldundan giren havanın sıcaklığı, gaz kelebeğinin açılma miktarı, emme manifoldundaki vakum miktarı gibi birtakım bilgilere ihtiyacı vardır.

Araçlarda marka ve modellere göre ECU, değişik bilgilere ihtiyaç duyar. Bunlar;

 Emme manifoldundan geçen hava miktarı
 Motor devir sayısı
 Soğutma suyu sıcaklığı
 Egzoz gazındaki oksijen miktarı
 Pistonun konumu
 Motor soğutma suyu sıcaklığı
 Emme manifoldundan geçen havanın sıcaklığı
 Rölanti devri
 Gaz kelebeği açıklığı
 Motor vuruntu sinyali
 Araç hızı
 Havanın mutlak basıncı
 İlk hareketin algılanması
 Batarya voltajı
 Vites konumu


Elektromekanik Park Freni Nedir? Bilgi..

Tepkiler:

9 yorum :

  1. Selam. Megan1 1999 model 2000 motor otomatik vites aracim var yeni aldim. Sorunu araç sogukken vites atiyor devir 50 'yi buluyor ama çekiç gücü az. Sicakken 25.30 deviri gecmiyor rampada kalıyor çıkamıyor haliyle motor devrini bulmadi için vites atmıyor. Rampa aşağı inerken atiyor bunun ariza sebebi nedir sizce ? Saygılar.

    YanıtlaSil
  2. Motor sıcaklık sensörü arızalı.

    YanıtlaSil
  3. Merhaba.2000 model reno 19 aracımda yığılma ve tekleme oluyor.Kablolar,buji ve bobin degisti.Hala devam ediyor sizce sorun nerden kaynaklı.iyi calismalar

    YanıtlaSil
  4. 2000 model renk 19 aracın da tekleme var ateşleme tesisatı kompla değişti.kablo buji ve bobin.Yine devam ediyor

    YanıtlaSil
  5. slm araracim 20004 model Hyundai elantra gaza geçmez oldu nedendir acaba

    YanıtlaSil
  6. selamlar.aracım 2000 model 1.6 reno cleo hb.araç benzinli ve aşırı yakıt tüketimi oluyor.benzinin litresi 4.90 ve 50 tl benzinle ancak 100km gidebiliyorum.adeta benzini içiyor.yağını suyunu filtrelerini değiştirdiğim halde durum bu.çalışmasında bir sıkıntı hissetmedim.sizce bukadar yakması normalmidir nekadar yakması gerekir.napmalıyım sorun nerdedir.tamircilere veya servise soyulmadan isabetli bir çözüm öneriniz varsa lütfen yazın şimdiden teşekkürler.

    YanıtlaSil
  7. selamlar.aracım 2000 model 1.6 reno cleo hb.araç benzinli ve aşırı yakıt tüketimi oluyor.benzinin litresi 4.90 ve 50 tl benzinle ancak 100km gidebiliyorum.adeta benzini içiyor.yağını suyunu filtrelerini değiştirdiğim halde durum bu.çalışmasında bir sıkıntı hissetmedim.sizce bukadar yakması normalmidir nekadar yakması gerekir.napmalıyım sorun nerdedir.tamircilere veya servise soyulmadan isabetli bir çözüm öneriniz varsa çok sevinirim şimdiden teşekkürler.

    YanıtlaSil
  8. Ducato krank sensor gec algilama arzasi var deyistim gec calisma devam ediyor daha once volanti tornada koselerini hafif aldirdik sebep olurmu

    YanıtlaSil
  9. SelAm aracim opel astra g cabrio .Arabayla seyir halinde giderken araba teklemeye basladi. Park edip calistirdiktan sonra calismadi.anahtari cevirdigimde motor kontrol isigi ve anahtari okuduguna dair bir isik yanmadi. Bilgisayarda motor kontrol Ünitasinede girilmiyor lütfen yardim.

    YanıtlaSil

Konuyla ilgili yorumlar yapabilir, aracınızda yaşadığınız bir problemi diğer kullanıcıların okuması için paylaşabilirsiniz. Dilerseniz sorularınızı üst kısımda bulunan ''İLETİŞİM'' panelinden, aracınızın marka, modelini ve arıza bilgilerini detaylı olarak belirterek iletebilirsiniz..